Elektrisch of diesel aangedreven?

Afmetingen Vetus M4.45Over duurzaamheid gesproken. Je zou zeggen als je duurzaam kiest, waarom kies je dan voor een dieselmotor? De reden daarvoor is de lange termijn. Stel: we houden het Vikingschip in de vaart voor ruim 30 jaar. Moet kunnen als ie goed onderhouden wordt. Een moderne dieselmotor zoals we die voornemens zijn in te bouwen kan dat makkelijk halen, bovendien voldoet hij aan alle emissie-voorschriften van de overheid en biedt een zeer hoge CO2 reductie van 89%.

Een elektrische motor gaat slechts 10 à 12 jaar mee. Voor zo’n motor heb je ca. 10 accu’s nodig. Die accu’s gaan 5 à 6 jaar mee. Tegenover één dieselmotor die ruim 30 jaar meegaat, staan dus 3 elektrische motoren en ca. 60 accu’s die afgeschreven zijn. Na die tijd gaat de dieselmotor nog wel even mee of zijn we alweer toe aan een vierde set elektrische motor en accu’s. Met zo’n moderne dieselmotor zijn we dus zeer duurzaam bezig en niet alleen dat: we zijn ook zeer financieel bewust bezig.

 

Boren van belangrijke gaten

Na het boren van het eerste gat horizontaal in de achtersteven voor doorvoer van de schroefas van de binnenboordmotor naar de schroef zijn we nu toe aan het boren van het tweede gat in de achtersteven, dit keer verticaal, voor doorvoer van de roerkoning.  Bovenaan deze as komt de roerhendel en onderaan het roer zelf. Die laatste moet ongeveer 10 cm. achter de schroef worden geplaatst voor maximaal effect tijdens het varen. Het lastige in dit geval is dat het zaagsel niet wordt afgevoerd en daardoor kan de boor regelmatig (te) heet worden. Natuurlijk komen we daar ook wel weer uit maar makkelijk zal het wederom niet zijn.

Overigens zijn we nu ook bezig om de binnenkant van het schip in de lak te zetten op alle plekken waar we, na het plaatsen van de motor, straks niet meer bij kunnen. Zo’n 6 à 7 lagen over elkaar heen. Dan komt het hout pas echt goed op kleur. Ook is de stelling verplaatst naar achter om het staartstuk te kunnen plaatsen. Binnenkort beginnen we ook aan het bevestigen van de laatste (achtste) gang. Als dat gebeurd is, beginnen we echt aan de afwerking van het schip. Het doel is om het schip aan het eind van dit jaar gereed te hebben dan hebben we daarna nog enige maanden voor de afwerking van de details. Dan gaat het om het zeil, de tuigage, de roeispanen, enz. Veel van die werkzaamheden moeten in het water gebeuren omdat de mast er dan op moet staan en dat kan onmogelijk in de sporthal. Die is 7 meter hoog, terwijl de mast zelf 10 meter is. Wij hopen dan in de haven bij Jachtwerf Pisano terecht te kunnen. Dan hebben we het alweer over het voorjaar van 2021.

Bekijk hier de voortgang van de bouw en de laatste updates van Vikingschip Dorestad.