Gastblog van Stichting Wijkse Projekten

Hoewel we zelf ook wel kennis in huis hebben met betrekking tot de motorisering van een boot hebben we toch gemeend wat extra kennis in huis te moeten halen. Op die zoektocht zijn we in contact gekomen met enige zeer ervaren mensen die beide verklaard hebben ons te willen helpen met het doen van een keuze welke motor het beste zou zijn voor ons en over de manier waarop die motor moet worden ingebouwd. De eerste die we hebben leren kennen is Ton Fransen die verantwoordelijk is voor de motorisering van het Statenjacht “De Utrecht”. Een oude rot in het vak die al vele jaren ervaring heeft en inmiddels bij ons heeft gekeken. De tweede man die ons komt helpen is Ed Timmer, eigenaar van Jachtservice Breukelen in Loosdrecht en een zeer ervaren inbouwer van binnenboordmotoren. Ook hij heeft ons vorige week bezocht en we hebben een fijne afspraak met hem kunnen maken over zijn medewerking. Zo hebben we nu het goede gevoel dat het ook wat dat technische onderdeel van het schip betreft allemaal wel in orde zal komen.

Logo Jachtservice Breukelen

Kort over Jachtservice Breukelen

In 1997 is Jachtservice Breukelen ontstaan. In een loods begon het bedrijf steeds meer te groeien en kwamen zij ruimte te kort. Ed
De kans deed zich voor om een jachthaven te kopen in Loosdrecht. In mei 2003 werd de overtocht en verhuizing gemaakt naar de Oud Loosdrechtsedijk 141a. Met deze verhuizing kregen zij een grote werkplaats, een watersportwinkel en jachthaven wat meer mogelijkheden gaf. Van hieruit is de service nog meer gegroeid en is Jachtservice Breukelen nog steeds een welbekende naam. Met ruim 20 jaar Vetus en watersportervaring mag hier gesproken worden over vakspecialisten. Ed Timmer is de diesel- en aandrijfspecialist. Door zijn jarenlange kennis is geen motor of probleem hem onbekend.

 

 

 

Hermotorisering en advies Vikingschip Dorestad

Afmetingen Vetus M4.45De motor waar we nu, op aanraden van de heren Ton Fransen en Ed Timmer, mee bezig zijn is de Vetus 42 pk. De motor die ons eerder was geadviseerd, de Sole mini 74 pk, blijkt aanzien meer pk’s te hebben dan we werkelijk nodig hebben voor het Vikingschip. In dit geval vertrouwen we op vele jaren ervaring van de beide heren en volgen we hun advies. Zoals bij alle belangrijke onderdelen van het schip zijn we ook dit keer weer begonnen met het maken van een mal voor de motor om alvast de fundatie te kunnen bouwen waar hij verend op komt te staan. De stalen constructie om de motor op te plaatsen wordt in Loosdrecht gemaakt. Inmiddels zijn we ook al iets opgeschoten met het werven van de financiën. Hoewel we er nog niet helemaal zijn heeft de Wijkse Stichting ons al aardig op weg geholpen. Daar zijn we blij mee!

Met vriendelijke groet, namens de Stichting Wijkse Projekten,

Coos van den Hoek

Bekijk hier de voortgang van de bouw en de laatste updates van Vikingschip Dorestad.

Vikingschip Dorestad